Felvidéki kirándulás a Nemzeti Összetartozás Emléknapja alkalmából

A Rákóczi Szövetség jóvoltából ismét határontúli kiránduláson vehettek részt diákjaink. Június 11-12-én ezúttal Felvidéket vettük célba. Az emléknaphoz illő módon, kiránduló csoportunk kibővült felvidéki diákokkal és tanáraikkal is, ugyanis a két nap folyamán velünk tartottak az ipolysági Fegyverneki Ferenc Katolikus Iskola gimnazistái. Első utunk a gömörbe,  Rimaszombatba vezetett. Itt a Tompa Mihály Református Gimnáziumba látogattunk, ahol sok szeretettel várt minket az iskola igazgatója, Molnár Beáta. Az igazgató asszony bemutatta az intézményt, megismerkedhettünk a város és környékének helyzetével a magyar kisebbség viszonylatában. Bepillantást nyerhettünk a mindennapokba, valamint információkat kaptunk a két ország oktatáspolitikai közös nevezőiről illetve különbözőségeiről.

Az iskolából kilépve a várost vettük célba, ahol a Tompa Mihály téren a névadó szobránál Nagy Bíborka és Fekete Nimród elhelyezte koszorúnkat, majd Gerhát Kinga szavalatát hallgathattuk meg. Kis megemlékezésünket követően az igazgató asszony vezetésével városnéző sétán vettünk részt, megismerkedve a helység nevezetes épületeivel, múltjával, történetével.

A városnézést követően buszra szálltunk és Lengyelországba utaztunk. A Szlovák-Lengyel határ közvetlen közelében lévő Szczawnica kisvárosa magyar kötődése miatt érdekes számunkra. Az elszánt Szalay József olyan gyógyfürdőhellyé akarta változtatni a Szczawnicát, amely versenyképes Európa legismertebb gyógyhelyeivel. Az ő felügyelete alatt Szczawnica ténylegesen ismert és szeretett nyaralóhelye lett az arisztokráciának és a művészeti köröknek.

Látogatásunkat a Palenica hegyen fejeztük be, ahová libegővel érkeztünk meg. A hegyen lehetőség nyílt kihasználni a nyári bobpálya adta lehetőségeket, majd a hegyről lefelé a libegőből gyönyörködhettünk a kilátásban. Ezután a szállásunkra indultunk. A Magas-Tátrában lévő Gerlachfalván elfoglaltuk szobáinkat és nekifogtunk a vacsora elkészítésének. Vacsora után a hosszú nap fáradalmait kipihenve hunytuk le szemeinket.

Másnap reggeli után a Vöröskolostorhoz utaztunk, ahol tutajokra szálltunk. A mintegy másfél órás vízitúra folyamán a Dunajec folyón lebegő tutajainkról megcsodálhattuk a Pieniny hegységet túravezetőnk előadását hallgatva. Az ebédet követően utolsó úti célunk felé indultunk és sétát tettünk a Csorba-tónál.

Fáradtan, de élményekkel gazdagon tértünk haza az esti órákban.