Nándorfehérvári Diadal Emléknapja – 2014

nándor1

Az Országgyűlés 2011-ben nyilvánította július 22-ét a nándorfehérvári diadal emléknapjává, arra emlékezve, hogy 1456. július 22-én a Nándorfehérvárt védő keresztény magyar seregek Hunyadi János vezetésével megsemmisítő vereséget mértek a török hadakra. Az emléknap alkalmából hirdette meg a Rákóczi Szövetséggel közösen a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium a Hunyadi Járat 2014 elnevezésű történelemi kirándulását, melyre iskolánk is meghívást kapott. A kormányátalakítást követően a program a Honvédelmi Minisztériumhoz került. Bár az eredeti programtól eltérően Belgrád kimaradt az úticélok közül, mégis nagyszerű két napot tudhatunk magunk mögött.

A július 21-22. között megrendezett kiránduláson iskolánkból hatan vettek részt (Báránkó Szabina, Terman Stefánia, Tóth Viktória, Turbucz Marcella Kitti, Varga Nikolett és Czibulya Márk), valamint csapatunkat erősítette 4 felvidéki diák (Bodzsár Emese, Bodzsár Orsolya, Csáky Máté és Csáky Mihály).

nándor2 nándor3

Az első napon Szentendrére utaztunk a Magyar Honvédség (MH) Altiszti Akadémiájára. Az elszállásolás után testközelből megismerkedhettünk a katonai élettel, szigorral és morállal. Először furcsán hatott a vasfegyelem és a parancsok végrehajtása, de a diákok meglepő módon, gyorsan alkalmazkodtak. Az eligazítást követően robbanószer kereső kutyás bemutatót láthattunk, élvezhettük a katonai zenekar show-ját, a felállított sátraknál pedig a hajós egységekkel és a tűzszerészekkel ismerkedhettünk meg.

Megtekintettük a harcászati hajók modelljeit egy érdekes beszámolóval kiegészítve, illetve a tűzszerészeknél a veszélyes helyzetekben bevetett robottal szimuláltak egy bevetést. Külön öröm volt, hogy a több, mint 100 milliós értékű robot irányítását mi is kipróbálhattuk. Ezt követően csoportokra/rajokra osztódtunk. Az egyes rajok a vezetőikkel négy állomást látogattak meg. Először harci- és szállítójárműveket tekinthettük meg, illetve bele is ülhettünk. A következő állomáson a hadsereg által használt fegyvereket vehettük a kezeinkben. Az érdeklődőknek segítséget nyújtva, a fegyvereket szét- illetve össze lehetett szerelni. A harmadik állomást jelentő akadémiai múzeum megtekintése után, az utolsó állomáson megmozgatták a résztvevőket. A kiképző tiszt által csak vidámparknak nevezett gyakorlópályát kellett teljesíteni. A mozgástól és a nagy melegtől kellőn leizzadva és kifáradva visszatértünk a körletünkbe. Vacsora után egy vitaestre került sor. A résztvevőket szétosztották két csoportra és belső meggyőződéstől függetlenül a sorkatonaság, honvédség, hadsereg mellett illetve ellen kellett érveket felsorakoztatni. Meglepődten tapasztaltam, hogy a diákok nem voltak passzívak, gyorsan heves, kontrollált vita bontakozott ki. Az est zárásaként a rajok versenyeztek egymással történelmi kvízkérdésekben és activityben. A jó hangulatú estét az ezredes úr zárta le a takarodóra kiadott parancsával. Másnap hajnalban volt ébresztő és reggeli torna. Takarítás és csomagolás után buszra szálltunk és a kikötőbe utaztunk, ahol. A Nagymaros nevű hajóval Budapestre utaztunk, ahol a Lánchídi kikötőnél értünk partot. A partnál a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred hajói díszsortűzzel, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltóhajója nemzetiszínű díszvízsugárral tisztelegtek a kikötőben. A közben eleredő eső ellen esőkabátba burkolózva a katonai zenekar és zászlósor után felsorakozva a hídon át a várba meneteltünk. A Hunyadi János szobránál megtartott koszorúzást követően a Hadtörténeti Intézetbe és Múzeumba mentünk. A nándorfehérvári diadalról Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára ünnepi szavait hallgathattuk meg a déli harangszót követően. Az ebéd után megtekintettük a múzeumot, bepillantást nyertünk a végvári vitézek életébe, megismerkedtünk a korabeli fegyverekkel, harci felszereléssel és öltözettel, valamint harci bemutatót is láthattunk. Rendezvény egy, a nándorfehérvári eseményekről rendhagyó történelem órával ért véget. A zuhogó esőben fáradtan, de élményekkel gazdagon indultunk útnak, hazafelé.